Jolly Phonics Method
Jolly Phonics is a comprehensive programme, based on the proven, fun and multi-sensory synthetic phonics method that gets children reading and writing from an early age. This means that we teach letter sounds as opposed to the alphabet. These 42 letter sounds are phonic building blocks that children, with the right tools, use to decode the English language. When reading a word, they recognise the letters and blend together the respective sounds; when writing a word they identify the sounds and write down the corresponding letters. These skills are called blending and segmenting.
Learning the letter sounds:
Children are taught 42 letter sounds, which is a mix of alphabet sounds (1 sound – 1 letter) and digraphs (1 sound – 2 letters) such as sh, th, ai and ue. Using a multi-sensory approach, each letter sound is introduced with fun actions, stories and songs.
We teach the letter sounds in 7 groups of 6 letters at a pace of 4-5 sounds a week. Children can start reading after the first group of letters have been taught and should have been introduced to all the 42 letter sounds after 9 weeks at school.
Learning letter formation:
This is taught alongside the introduction of each letter sound. Typically, children will learn how to form and write the letters during the course of the lesson.
Blending:
Once the first few letter sounds are learnt, children begin blending the sounds together to help them read and write new words.
Segmenting:
When children start reading words, they also need to start identifying the phonic components that make the word sound the way it does. By teaching blending and segmenting at the same time, children become familiar with assembling and breaking down the sounds within words.
Tricky words:
These are words with irregular parts, such as ‘who’ and ‘I’. Children learn these as exceptions to the rules of phonics. Introducing the common tricky words early in the year increases reading fluency (as they frequently occur in those first simple sentences you might expect them to read).
Metodo Jolly Phonics
E’ un metodo fonetico, che esiste da molti anni, la cui efficacia è stata più volte testata e dimostrata, divertente e multisensoriale che insegna i suoni della lingua inglese mettendo in atto una serie di procedure che hanno uno specifico ordine:
I bambini imparano il suono fonetico:
I bambini imparano il suono fonetico utilizzando un approccio multisensoriale che coinvolge una canzone, che viene congiunta a dei gesti identificativi, e poi rinforzata tramite l’ascolto di storie nelle quali ricorrono i suoni fonetici studiati di volta in volta. I fonemi vengono insegnati in 7 gruppi: ogni gruppo contiene 6 lettere. Il ritmo con cui vengono introdotti i suoni dipende da una serie di fattori. L’ordine rispecchia la complessità (da semplice a complesso) e la frequenza.
I bambini imparano a formare graficamente la lettera:
I bambini imparano a formare graficamente la lettera, ovvero il simbolo che è collegato al fonema imparato. Si possono introdurre vari sistemi multisensoriali per rinforzare il gesto: scrivere le lettere in aria, nella farina o nella schiuma, etc.
Blending:
Una volta che i fonemi sono appresi separatamente, i bambini imparano a fonderli assieme (C-A-T → “cat”).
Segmenting:
La fase successiva procede all’inverso: dalla parola al fonema, ovvero si fanno esercizi di riconoscimento dei singoli fonemi all’interno delle parole.
Tricky words:
Queste sono le parole che non possono essere lette foneticamente, purtroppo spesso sono parole comuni. Bisogna imparare queste parole “a vista”.
Conduttrici del laboratorio
Kathy
Corinna
Carolina
English teachers